czerwca 20, 2018

"Tatuażysta z Auschwitz" - H. Morris


Tytuł: Tatuażysta z Auschwitz
Liczba stron: 332
Wydawnictwo: Marginesy
Tłumaczenie: Kaja Gucio
OCENA 10/10

 „Zobaczyłem jak na wpół zagłodzony młody człowiek ryzykuje własne życie, żeby Cię uratować. Pomyślałem sobie, że musisz być kimś, kto jest wart takiego ratunku. (…)”

Myślę, że każdy z nas, chociażby podczas lekcji historii zastanawiał się jak to wszystko rzeczywiście wyglądało w tych obozach koncentracyjnych. Mieliśmy okazję w szkole poznać suche fakty na ich temat, ale są też książki takie jak ta, które pokazują życie oczami ludzi, którzy przeżyli to piekło.
Lale Sokołow trafił do Auschwitz, gdy miał 20 lat. Pracował jako tatuażysta, którego zadaniem było naznaczanie numerami nowych więźniów pojawiających się w obozie. Jego ciężkie życie pewnego dnia trochę nabrało blasku, kiedy w kolejce do tatuowania stanęła młoda dziewczyna o imieniu Gita. Lale zakochał się w niej od pierwszego wejrzenia. W obozie ich miłość kwitła. Pierwsze pocałunki, flirt i długie rozmowy powodowały coraz silniejszą chęć przetrwania, a także motywację, ponieważ mieli dla kogo żyć. Lale wykorzystał swoją pozycję do tego by jej pomóc oraz by ich ocalić. Po wyzwoleniu odnaleźli się, pobrali i spędzili razem resztę życia. Ich uczucie przetrwało nawet nazistowskie piekło. Lale zdecydował się opowiedzieć tę historię dopiero po śmierci Gity. Sam zmarł trzy lata po śmierci ukochanej.  

  
Jest to niezwykła historia, niesamowitego człowieka. Jest to historia o przetrwaniu, walce, śmierci, okrucieństwie, a także miłości, jakże prawdziwej i najpiękniejszej, która przetrwała wszystko. Książkę tę warto, a nawet trzeba przeczytać. Jestem zachwycona tą pozycją. Wciągnęła mnie od pierwszej strony i nie chciała wypuścić aż do samego końca. Gdyby nie zbliżający się egzamin i obowiązki domowe to przeczytałabym ją jednym tchem. Jestem osobą wrażliwą i w pewnych momentach musiałam wyłączyć emocje, co sprawiło ze podczas czytania tej książki nie uroniłam ani jednej łzy do momentu, aż nie wypowiedział się w ostatnim rozdziale na temat rodziców ich syn. To wspomnienie rozwaliło mnie na łopatki.
Książka ta jest napisane bardzo przystępnym językiem, przez co się ją wręcz chłonie. Polecam ją z całego serca i ciesze się, że takie historie wypływają na światło dzienne.

24 komentarze:

  1. Cenię sobie tego rodzaju książki. Na pewno przeczytam.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. W wolnym czasie chętnie przeczytam :) przy takiej tematyce wracają mi wspomnienia z liceum...

    OdpowiedzUsuń
  3. O książce jest ostatnio głośno, wprawdzie to nie moje klimaty, ale każdy zachwala. Muszę sięgnąć po nią.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przekonałaś mnie do tego, abym przeczytała tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  5. Obecna pozycja czeka na przeczytanie. Ale po twojej recenzji coraz bardziej się ku niej skłaniam

    OdpowiedzUsuń
  6. Na pewno przeczytam, już jest w moim tbr 💙

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo interesuje mnie historia wojny, no i obozów - był to straszny czas, naprawdę czasami nie rozumiem, jak ludzie mogli robić innym ludziom takie rzeczy. Dlatego bardzo się cieszę, że powstają takie powieści - w pewien sposób chyba uświadamiają nas o tym, co było. Ta książka już od dawna jest w moim tbr, ale portfel płacze, a w bibliotece wypożyczona... Twoja recenzja jednak sprawiła, że mam ochotę zdobyć ją w jakikolwiek możliwy sposób :)
    Pozdrawiam,
    Ola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi i ja też się cieszę, że dzięki takim historiom mozemy poznać życie w tak okropnych miejscach z zupełnie innej strony. Polecam!

      Usuń
  8. Z jednej strony bardzo chcę przeczytać tę książkę, a z drugiej bardzo boję się tego, co zastanę w środku. 🙊

    Pozdrawiam,
    Monia z onalubi.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się bałam i to bardzo, a jestem bardzo wrażliwa. Myślę, że skoro dałam radę to Ty też sobie z nią spokojnie poradzisz. :)

      Usuń
  9. Wiesz co? Właśnie odpalam drugą kartę w przeglądarce i kupuję ebooka!

    Pozdrawiam
    Ewa z To Read or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Bardzo się cieszę! Na pewno nie będziesz żałować wyboru! :)

      Usuń
  10. Niestety to nie moje klimaty, ale znam kogoś komu na 100% się spodoba 😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Na pewno przeczytam tę książkę. Bardzo mnie intryguje. :)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Książki moja miłość , Blogger